آشنایی با خواص و مضرات گوجه فرنگی

ارزش غذایی گوجه فرنگی:

 

گوجه فرنگی سرشار از ویتامین‌های C و A ، اسیدفولیک یا بتا کاروتن و مقدار کمی ویتامین‌های گروه B شامل B1، B2، B3، B5 و همچنین دارای مواد معدنی مختلف شامل کلسیم، فسفر، پتاسیم، فیبر، سدیم، گوگرد، کمی آهن، مس و روی نیز هست.

خواص درمانی گوجه فرنگی:

 

خوردن گوجهفرنگی برای بیماری تصلب شرایین مفید است.

کسانی که غلظت خون دارند از گوجهفرنگی استفاده کنند.

کسانی که آب مروارید دارند از گوجهفرنگی استفاده کنند.

کسانی که درد مفاصل دارند از گوجهفرنگی استفاده کنند.

کسانی که یبوست دارند قبل از غذا یک گوجهفرنگی بخورند.

گوجهفرنگی به رشد قد کمک میکند.

کسانی که سنگ کلیه و مثانه دارند میتوانند از آب گوجهفرنگی استفاده کنند.

گوجهفرنگی جهت درمان سیاتیک مفید است.

برای مسلولین آب گوجهفرنگی یک نوشیدنی خوبی است.

گوجهفرنگی پاک کننده خون است.

گوجهفرنگی زیاد بودن چسبندگی خون را از بین میبرد.

گوجهفرنگی دفع کننده رسوبات ادراری و صفراوی است.

برای درمان خستگی مفرط از گوجهفرنگی استفاده کنید.

گوجهفرنگی از شب کوری جلوگیری میکند.

گوجهفرنگی از پیری زودرس جلوگیری میکند.

مصرف گوجه‌فرنگی سبب کاهش ابتلا به سرطان لوزالعمده و پروستات می‌ شود. اثر گوجه فرنگی در این بیماری‌ها به لیکوپن آن نسبت داده می ‌شود. اگر چه مصرف آن را همراه با سایر سبزی‌ها از جمله کلم بروکلی توصیه می‌ کنند و احتمال مکمل‌ بودن این سبزی‌ها و تأثیر همزمان آنها در درمان بیماری وجود دارد. علاوه بر سرطان لوزالمعده و پروستات، تأثیر گوجه فرنگی در درمان سرطان‌های ریه ، معده و سایر انواع آن نیز مورد بحث و تحقیق است.

لیکوپن گوجه فرنگی، آنتی‌اکسیدانی است که مانع ایجاد کلسترول بد خون می ‌شود و به همین دلیل از بروز حملات و بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌ کند. باید دقت شود که مصرف گوجه‌فرنگی خام سبب دفع بخش زیادی از لیکوپن موجود در آن می‌ شود. بنابراین بهتر است که گوجه‌فرنگی را بیشتر به صورت پخته مصرف کنید زیرا در این صورت، لیکوپن بیشتری در دسترس سلول‌های بدن قرار می‌ گیرد.

به خاطر وجود ویتامین آ در گوجهفرنگی مفید است.

گوجهفرنگی صفرآور است.

خوردن گوجهفرنگی از آپاندیس جلوگیری میکند.

اگر گوجهفرنگی با پوست خام خورده شود پاک کننده خوبی برای معده میباشد.

سعی کنید گوجهفرنگی با تخممرغ همراه روغن (املت) درست نکنید چون بسیار دیرهضم میگردد ولی اگر خام در کنار تخممرغ آبپز خورده شود هضمش آسان میشود.

گوجهفرنگی طول عمر را افزایش میدهد.

-گوجه‌فرنگی داروی مناسبی برای رفع عصبانیت‌های افراد است. مصرف مداوم گوجه فرنگی همراه با غذا و به صورت سالاد، سیستم عصبی بدن را تقویت کرده و ‌آرامش را به همراه خواهد آورد.

ویتامین A موجود در گوجه فرنگی، سبب تقویت بینایی و سلامت پوست، مخاط و استخوان‌ها می ‌شود.

مصرف گوجه فرنگی همراه با مواد نشاسته‌ای به خصوص حبوبات، سبب هضم بهتر این مواد در معده می ‌شود.

فواید گوجه فرنگی در کاهش وزن:

 

گوجه‌فرنگی به دلیل داشتن فیبر و مواد قندی اندک، در کاهش وزن افراد مؤثر است.

افراد چاق برای کم شدن وزن آنها میتوانند صبحانه از نان جو همراه با گوجهفرنگی خام استفاده کنند.

مصرف گوجه فرنگی در بیماران دیابتی:

 

 گوجه‌فرنگی به دلیل نداشتن نمک و قند غذای مناسبی برای افراد مبتلا به دیابت و فشارخون است .

کسانی که بیماری قند دارند روزی یک لیوان یا ۲ لیوان آب گوجهفرنگی ۴ روز در ماه (هفته ای یک روز) بخورند.

فواید گوجه فرنگی برای پوست و مو:

 

مالیدن گوجهفرنگی به پوست کک مک را از بین میبرد و از بروز چین و چروک جلوگیری میکند و یک روش دیگر: آب گوجهفرنگی را بگیرید یا چند قطره آبلیمو به آن اضافه کنید سپس با یک پارچه روی صورت بگذارید ۱۵ دقیقه بماند.

برای درمان جوشها صورت از ماسک گوجهفرنگی له شده استفاده کنید.

ماسک گوجهفرنگی چربی اضافی پوست را از بین میبرد.

گوجهفرنگی برای جلوگیری از ریزش مو مؤثر میباشد.

برای رفع منافذ باز پوست آب گوجهفرنگی را با عسل مخلوط کرده روی پوست بمالید.

گوجه‌فرنگی ضامن سلامت و شادابی پوست بدن به ویژه پوست صورت است. با مالیدن آب گوجه فرنگی به پوست، به مرور زمان جای جوش‌های کهنه و نیز لکه‌های قهوه‌ای روی پوست محو شده و پوست، لطافت و شادابی خاصی پیدا خواهد کرد.

مصرف گوجه فرنگی در بیماران مبتلا به آلرژی و آسم:

 

مصرف گوجه‌فرنگی ممکن است در برخی افراد آلرژی یا حساسیت‌های پوستی ایجاد کند. توصیه می‌ شود افرادی که دچار آلرژی هستند، هنگام بروز این بیماری از مصرف مواد حساسیت‌زا از جمله گوجه فرنگی خودداری کنند، همچنین افرادی که دچار بیماری تیرگی زیر چشم هستند باید توجه داشته باشند که یکی از علل این بیماری، حساسیت و آلرژی است. این افراد نیز باید در میزان مصرف گوجه‌فرنگی احتیاط کنند. ولی در صورتی که بیماران مبتلا به آلرژی و آسم به گوجه فرنگی حساسیت ندارند می توانند از آن استفاده کنند.

بررسی پژوهشگران نشان می‌دهد افرادی که گوجه فرنگی و سبزیجات دیگر مصرف می کنند خطر ابتلا به آسم در آنان کمتر است. سبزیجات و میوه‌ها به دلیل آنتی اکسیدان ها و مواد غذایی دیگر ممکن است سبب بهبود یا جلوگیری از آسم همچنین آلرژی های دیگر شود. هویج، اسفناج وگوجه فرنگی حاوی ویتامین A هستند که این ویتامین در تنظیم سیستم دفاعی بدن و کاهش مشکلات تنفسی موثر است.

فواید برگ گوجه فرنگی

 

از جوشانده برگ گوجه فرنگی برای دفع شته و حشرات می‌توانید استفاده کنید‌. بدین منظور باید یک کیلو گرم برگ تازه گوجه فرنگی را در یک لیتر سرکه خیس کرده و در داخل ظرفی که ۲ لیتر آب جوش دارد بریزید و ظرف را روی چراغ قرار داده و به مدت ۱۵ دقیقه بجوشانید ظرف را از روی چراغ برداشته بگذارید تا مدت دو روز بماند و گاه‌گاهی آن را هم بزنید سپس آن را با فشار صاف کنید.

برای فرار حشرات میتوانید برگهای گوجهفرنگی را در اتاق خود بگذارید برگ گوجهفرنگی مورچه را فراری میدهد.

برای رفع دندان درد، ریشه و شاخه برگ‌های گوجه فرنگی را با آب بجوشانید و این جوشانده را مضمضه کنید.

سایر مصارف گوجه فرنگی

 

برای از بین بردن لک جوهر روی لباس میتوان از گوجهفرنگی استفاده کرد.

 

 

 مصرف گوجه فرنگی در دوران شیردهی:

 

به مادران شیرده توصیه می‌ شود که در سبد غذایی روزانه خود، گوجه‌فرنگی را فراموش نکنند زیرا مصرف آن موجب افزایش شیر و بهبود بافت آن می ‌شود.

هشدارهای مهم در مصرف گوجه فرنگی

 

از خوردن گوجه به صورت نارس اجتناب کنید زیرا دارای ماده سولانین است.

افراد سوداوی گوجهفرنگی کم بخورند.

کسانی که پوست حساس دارند و کبد آنها ضعیف است گوجهفرنگی کمتر بخورند.

باید دقت شود که مصرف گوجه‌فرنگی خام سبب دفع بخش زیادی از لیکوپن موجود در آن می‌ شود. بنابراین بهتر است که گوجه‌فرنگی را بیشتر به صورت پخته مصرف کنید زیرا در این صورت، لیکوپن بیشتری در دسترس سلول‌های بدن قرار می‌ گیرد.

در بعضی از اشخاص هضم گوجه فرنگی با اشکال صورت می‌گیرد آنهائی که معده حساس دارند نباید در خوردن گوجه فرنگی افراط کنند.

بعضی از افراد نسبت به گوجه فرنگی حساسیت دارند اینگونه افراد نیز نباید گوجه فرنگی بخورند

سعی کنید گوجهفرنگی با تخممرغ همراه روغن (املت) درست نکنید چون بسیار دیرهضم میگردد ولی اگر خام در کنار تخممرغ آبپز خورده شود هضمش آسان میشود.

در خوردن گوجهفرنگی افراط نشود چون امکان تولید سنگ مثانه را دارد.

کسانی که فشارخون دارند از خوردن گوجهفرنگی سرخ شده خودداری کنند.

افراد سوداوی گوجهفرنگی کم بخورند.

سرخ کردن گوجهفرنگی باعث سنگین شدن و دیرهضم شدن آن میشود.

ارسال نظرات

ارسال نظر